Wegen en verkeer

Editie 4 - September 2014

Slimme verkeerslichten

Verkeerslichten die met elkaar ‘praten’. Toekomstmuziek? Nee. Nieuwe software onder de naam BRIK zorgt ervoor dat verkeerslichten met elkaar in verbinding staan en een signaal krijgen als er veel verkeer aankomt op de doorgaande weg. De grootste stroom verkeer krijgt voorrang en wordt snel verwerkt onder voorwaarde dat de wachttijd voor het zij-verkeer niet te lang wordt.

Bekijk in het magazine

Bereikbaar Utrecht

Goede bereikbaarheid van onze regio én verkeersveiligheid zijn belangrijk voor inwoners en het bedrijfsleven. Door onderzoek te (laten) doen naar alternatieve, nieuwe vervoerwijzen en door de bestaande infrastructuur beter te benutten, kunnen we de regio bereikbaar en leefbaar houden.

BRIK (Bijzondere Realisaties Intelligente Koppelingen) is een voorbeeld van hoe de provincie Utrecht tegenwoordig werkt. Door het stellen van de juiste vragen, realiseren we met marktpartijen innovatieve oplossingen. Samen hebben we een goed systeem ontwikkeld, geschikt voor kruispunten met een duidelijke hoofdstroom en rustige zijrichtingen. We meten op grotere afstand hoe het verkeer komt aanrijden en gaan hier slim mee om. Zo kan het zijn dat een zijrichting dus juist vóór de hoofdstroom mag doorrijden als een aankomend peloton nog ver weg is. Door slimmer groen te geven waar dat nodig is, behalen we veel maatschappelijke winst. De ontwikkelingen staan overigens niet stil, want in de toekomst kan het best eens mogelijk worden dat auto’s direct in contact staan met verkeerslichten. Zo kunnen we misschien zelf pelotons gaan creëren in plaats van deze op afstand te meten.

Wat levert het op?

Tijd is geld en in de file staan is kostbaar. Een goede doorstroming is daarmee ook goed voor de economie. Gebleken is dat de doorstroming tot 50 procent verbetert met de nieuwe software. De investering is minimaal terwijl de baten aanzienlijk zijn. Binnen twee maanden zijn de kosten al terugverdiend. En dat is weer goed voor onze economie.

‘Expertsessie leidde tot nieuwe manier van verkeer regelen’

Zeger Schavemaker, verkeersmanagementspecialist Vialis: “Op de N237 tussen Utrecht en De Bilt had de provincie de weg grondig gerenoveerd en meer prioriteit gegeven aan het openbaar vervoer. Om ook het overige verkeer zo optimaal mogelijk te laten doorstromen hebben experts van de provincie en Vialis nauw met elkaar samengewerkt om de beste oplossing te bedenken. Deze expertsessie leidde tot een nieuwe manier van het laten doorstromen van verkeer op met verkeerslichten geregelde kruisingen. De samenwerking met de provincie is gebaseerd op vertrouwen in elkaars deskundigheid die vanuit een jarenlang partnerschap is gegroeid. Dat levert een kwalitatief goed resultaat op. Als mobiliteitsprovider zoekt Vialis continu naar manieren om samen met partners en opdrachtgevers de groeiende mobiliteitsbehoefte te ondersteunen. Het project BRIK in de provincie Utrecht is hiervan een mooi voorbeeld.”

‘Een stuk minder irritatie op de weg’

Frank de Munk, medewerker post ASR verzekeringsmaatschappij: “Ik rij regelmatig voor mijn werk van Utrecht naar Amersfoort over de N237. De laatste tijd kun je met een snelheid van 80 kilometer per uur lekker doorrijden. Ik krijg achter elkaar groen licht. Ik heb een stuk minder irritatie op de weg. Het is goed dat er nagedacht wordt over nieuwe technieken in plaats van meer asfalt erbij. Als er meer efficiency behaald kan worden door systemen slimmer in te delen dan is dat veel beter.

Meer informatie