Wegen en verkeer

Editie 8 - Mei 2015

Lekker snel naar De Uithof

Het bustraject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park De Uithof is één van de drukste van Nederland. De verdere ontwikkeling van het Science Park zorgt in de nabije toekomst voor nog eens een kwart meer reizigers. Om die extra toestroom van studenten, werknemers en bezoekers te ondervangen, leggen de gemeente en de provincie een tramlijn aan die in 2018 gaat rijden: de Uithoflijn. Met de nieuwe tram kunnen straks vier tot vijf keer meer reizigers worden vervoerd in vergelijking met de ‘oude’ bus.

Bekijk in het magazine

Zodra de Uithoflijn in 2018 rijdt, vervalt de huidige - vaak overvolle - buslijn 12. De andere buslijnen naar De Uithof zullen wel blijven rijden. De Uithoflijn krijgt bij elkaar negen haltes: Utrecht Centraal Centrumzijde, Vaartsche Rijn, Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC, WKZ en P+R De Uithof.

Er moet nog veel gebeuren…


Vanaf 2011 is de zogeheten onderbouw van het traject aangelegd. Deze fase is inmiddels grotendeels afgerond. Toch moet er nog een hoop gebeuren voordat alles uiteindelijk klaar is. De feitelijke aanleg start naar verwachting eind 2015 en de eerste tramstellen worden begin 2017 geleverd. Medio 2018 vertrekt dan de eerste tram van het station richting het Science Park.

Comfortabel op weg

De Koninklijke BAM groep gaat de rails, haltes en stroomvoorziening aanleggen. De trams zelf komen uit Spanje: het bedrijf CAF levert 27 moderne lagevloertrams van zo’n 33 meter lang. In één tram passen in totaal 216 reizigers. Omdat de trams gekoppeld gaan rijden, kunnen er in één keer dus 432 passagiers worden vervoerd. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen.

Aan de hand van de haltes nemen we u alvast mee langs het tracé van de toekomstige Uithoflijn.

1 Stationsgebied

Utrecht Centraal en het gebied daaromheen ondergaat op dit moment een enorme metamorfose. Onderdeel hiervan zijn de routes waar de bussen en trams komen te rijden en natuurlijk de haltes waar reizigers kunnen in- en uitstappen.

Beginpunt: Utrecht Centraal Centrumzijde


De nieuwe Uithoflijn begint aan de centrumkant van Utrecht Centraal, waar straks een gecombineerd bus- en tramstation komt. Vanaf hier gaat hij door naar de huidige busbaan langs het spoor, de Adama van Scheltemabaan. Een nieuwe busbaan komt precies aan de andere kant van het spoor te liggen.

Vanaf het beginpunt komt er in de andere richting een verbinding met de bestaande tramlijn aan de Jaarbeurskant. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de trams straks bij de remise in Nieuwegein kunnen komen. Op termijn moet het voor passagiers dan ook mogelijk worden om vanuit Nieuwegein en IJsselstein direct door te rijden naar de Uithof en vice versa.

2 Vaartsche Rijn

Eind 2016 komt treinstation Vaartsche Rijn in gebruik. Het station is over de Vaartsche Rijn gebouwd. Er zijn acht treinsporen en er komen twee sporen met haltes voor de Uithoflijn. Het station biedt reizigers naar De Uithof straks de mogelijkheid om buiten het drukke Centraal Station in- of over te stappen op de Uithoflijn.

Onderbouw

ProRail heeft de onderbouw voor de Uithoflijn aangelegd. Deze onderbouw bestaat uit twee delen: een lang viaduct (over achtereenvolgens de Bleekstraat, Westerkade, Vaartsche Rijn, Oosterkade, Albatrosstraat en Laan van Soestbergen) en aansluitend een zandbaan tot aan de Koningsweg.

Spullen opbergen onder de trein

Door de komst van de trambaan worden de aangrenzende Pelikaanstraat en Vaartsestraat anders ingericht. Bij de Pelikaanstraat krijgt de ruimte onder de trambaan een nuttige functie: bewoners kunnen hier straks fietsen en andere spullen kwijt in bergingen en buurtstallingen.

3 Galgenwaard

Ruben Leter (22) is derdejaars student aan de Hogeschool voor Journalistiek en woont in Amsterdam. Vier keer per week pakt hij de bus naar De Uithof: ‘Iedereen in Utrecht kent de beruchte lijn 12. Altijd chaos en absurd lange rijen. Ik merk vaak dat de bus te vol zit, dan kan je niet meer in- of uitstappen bij halte Galgenwaard bijvoorbeeld.’

 ‘Jammer dat ik de tram ga missen’ 


Een tram lijkt Ruben een goed idee: ‘In Amsterdam ben ik gewend om met de tram te reizen. Er gaat veel minder mis, het issneller en er kunnen meer mensen in. Voor hier zou dat ook heel goed zijn. Wel jammer dat ik de tram ga missen, want voordat hij gaat rijden hoop ik wel afgestudeerd te zijn.’

Nog even een biertje drinken


Tot die tijd gaat Ruben gewoon met de bus: ‘Ik heb wel een tactiek waardoor ik meestal een zitplek heb. Zo stap ik meestal voor in, daar is meer ruimte. En aan het eind van de dag blijf ik vaak nog een biertje drinken in de kroeg bij mijn school. Dan pak ik na de spits de bus terug.’

4 Kromme Rijn

Vanaf de kruising met de Koningsweg  komt de tram ten westen van de Laan van Maarschalkerweerd te rijden. Voorbij halte Galgenwaard gaat het dan verder langs de Kromme Rijn, aan de oostkant van de Weg tot de Wetenschap. Na halte Kromme Rijn gaat de tram onder de A27 door en sluit deze aan op de bestaande busbaan aan het begin van Utrecht Science Park De Uithof. Om de trambaan hier zoveel mogelijk te laten opgaan in de groene omgeving, wordt deze aangelegd in gras.

Veilig oversteken


Overwegbomen komen er bij de Koningsweg, verkeerslichten bij de Laan van Maarschalkerweerd en aangepaste fietsoversteken bij onder meer de Wim Sonneveldlaan.

5 Utrecht Science Park

Utrecht Science Park De Uithof blijft de komende jaren groeien. Zo breiden UMC Utrecht, de Universiteit en de Hogeschool uit en openen onder meer het RIVM en het Prinses Máxima Centrum hun deuren op het terrein. De verwachting is dat in 2020 dagelijks 45.000 mensen gebruik maken van de Uithoflijn. Dat is ruim 20.000 meer dan nu.

Busbaan wordt trambaan


Op De Uithof zelf wordt de huidige busbaan omgebouwd tot trambaan. De lijn doet hier de haltes Padualaan, Heidelberglaan, UMC en WKZ aan, om ten slotte aan te komen bij de eindhalte: P+R De Uithof. Deze parkeergarage biedt plaats aan 2.000 auto’s.

6 P+R De Uithof

‘Wat het bijzonder leuk maakt om aan dit project te werken’, zegt projectdirecteur Ronald Buitenhek, ‘is dat er zo’n groot draagvlak is voor de Uithoflijn: reizigers naar De Uithof zien hem liever gisteren al rijden dan vandaag. Dat motiveert enorm!’

Uitdaging


Een extra uitdaging is dat we de Uithoflijn aanleggen tussen twee locaties waar nogal wat bedrijvigheid heerst. Op de ene locatie – Utrecht Centraal – wordt een compleet nieuw stationsgebied gebouwd terwijl dagelijks 200.000 reizigers passeren. Naar de andere locatie – Utrecht Science Park De Uithof – reizen met bus 12 dagelijks 25.000 mensen.

Samen bouwen


Omdat ‘de winkel open moet blijven tijdens de verbouwing’ werken we nauw samen met de projectorganisatie Stationsgebied, de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht, de Hogeschool Utrecht en onze opdrachtgevers gemeente Utrecht en provincie Utrecht. Al deze partijen werken heel constructief met ons mee: samen bouwen we aan de Uithoflijn!

‘Missie geslaagd’


Als medio 2018 hier op P+R De Uithof de eerste tram binnenrijdt en iedereen denkt ‘het is de moeite waard geweest’, dan is mijn opdracht geslaagd.’

Meer informatie